OPENArt, Avatar2PJM i kursy na prawo jazdy. Łukasiewicz wspiera osoby głuche

Czas czytania: 3 min
OPENArt, Avatar2PJM i kursy na prawo jazdy. Łukasiewicz wspiera osoby głuche

W niedzielę, 26 września, obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego. Łukasiewicz wspiera osoby z uszczerbkiem narządu słuchu w ich codziennym funkcjonowaniu. od dekady realizując projekty odpowiadające na ich potrzeby. ​​​​​​​

OPENArt, zrealizowany przez naukowców i inżynierów z Łukasiewicz – EMAG to uniwersalny multimedialny przewodnik w formie aplikacji na urządzenia przenośne. Umożliwia on dostęp do dzieł sztuki eksponowanych w muzeach osobom niewidomym i niesłyszącym oraz osobom pełnosprawnym, zarówno z Polski jak i zza granicy. Opracowane rozwiązanie zostało do tej pory wdrożone w czterech muzeach: Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz, częściowo, w Muzeum Archeologicznym w Krakowie. Multimedialny przewodnik stanowi narzędzie, dzięki któremu każdy zwiedzający znajdzie treści, których szuka i wybierze taką formę przekazu, która najbardziej mu odpowiada (język narodowy, język migowy, wideo, obrazy, dźwięki, teksty, elementy interaktywne). Realizatorem projektu było konsorcjum, w skład którego weszły instytuty badawcze (Łukasiewicz – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG był liderem), uczelnie publiczne i niepubliczne, muzea, fundacja działająca na rzecz osób niepełnosprawnych oraz przedsiębiorca. Rozwiązanie znajduje się w ofercie Łukasiewicz – EMAG, a projekt był dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach pierwszego konkursu Innowacje Społeczne.

Avatar  migający

W ramach projektu „Badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez animowaną wirtualną postać – AwatarPJM”, finansowanego przez PFRON, przeprowadzone zostały badania nad możliwościami zwiększenia czytelności wypowiedzi w Polskim Języku Migowym przez awatara. Badanie dotyczyło przede wszystkim sposobów wyrażania emocji przez osoby głuche i analizę ich wpływu na zrozumiałość i wiarygodność wypowiedzi w języku migowym. Zostały również przeprowadzone pod kątem zrozumienia przez osoby głuche komunikatów prezentowanych przez nagranego lektora języka migowego i sztucznej postaci wirtualnej. W efekcie sporządzono listę cech (takich jak: emocje, mimika twarzy, dodatkowe ruchy itp.), które mogą poprawić odbiór języka migowego prezentowanego przez awatara.

Na podstawie wyników przeprowadzonych badań prowadzone były prace nad przygotowaniem animacji w PJM przy użyciu zbudowanego nowego modelu 3D wirtualnej postaci ludzkiej. Opracowane animacje postaci wirtualnej w kolejnych iteracjach weryfikowane były przez środowisko osób głuchych. Celem badania weryfikującego było porównanie opinii użytkowników o nowo powstałej sztucznej postaci migającej, w tym elementów, które mają wpływ na jej zrozumienie przez uczestników badania. 

W oparciu o wyniki uzyskane w realizacji projektu AwatarPJM, Łukasiewicz — EMAG, w konsorcjum z Instytutem Języka Polskiego PAN, w marcu br. rozpoczął  realizację projektu pn. „Szkieletowy system automatycznego tłumacza na Polski Język Migowy wykorzystujący mechanizm wirtualnej postaci ludzkiej- Avatar2PJM”. Celem projektu jest opracowanie szkieletowego rozwiązania pozwalającego na translację wypowiedzi w języku polskim na język migowy z wykorzystaniem wirtualnej postaci ludzkiej. Innowacyjność rozwiązania polega na uwzględnieniu emocji i elementów pozawerbalnych wypowiedzi w wizualizacji gestów zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych w ramach projektu AwatarPJM. Wśród oczekiwanych efektów projektu jest pilotaż w grupie wytypowanych serwisów informacyjnych i świadczących usługi on-line przez administrację. Upowszechnienie mechanizmów automatycznego tłumacza w systemach internetowych świadczących usługi publiczne będzie stanowiło znaczący krok w zwiększeniu  dostępności cyfrowej administracji publicznej.

Szkolenia dla kierowców

Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji prowadzi szkolenia kandydatów na kierowców dla osób niepełnosprawnych. Wdrażanie idei mobilności jest sposobem na usuwanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do  życia społecznego, w tym do rynku pracy. Od 2018 roku współpracujemy z Instytutem Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego w Warszawie m.in. poprzez realizację kursów na prawo jazdy kategorii B. 

Obecnie Łukasiewicz – PIMOT szkoli dziesięciu niesłyszących kandydatów na kierowców zgodnie z obowiązującym programem kursu dla osób niesłyszących. Sekcja Szkolenia Kierowców Łukasiewicz – PIMOT dysponuje placem manewrowym oraz salą wykładową wyposażoną w sprzęt umożliwiający skuteczne przekazanie niesłyszącym treści materiałów szkoleniowych. Do dyspozycji jest również symulator, na którym są prowadzone zajęcia wprowadzające w zakresie sterowania i manewrowania pojazdem. 

Sieć Badawcza Łukasiewicz powstała w 2019 roku. Tworzą ją 32 instytuty z 12 miast w Polsce. Skupia blisko 7000 pracowników, dysponuje kilkuset laboratoriami i pracownikami oraz kilkoma tysiącami sztuk unikalnej aparatury badawczej. Łukasiewicz dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Oferuje biznesowi unikalny system „rzucania wyzwań”, dzięki któremu grupa 4 500 naukowców i inżynierów, w nie więcej niż 15 dni roboczych, przyjmuje wyzwanie biznesowe i proponuje przedsiębiorcy opracowanie skutecznego rozwiązania wdrożeniowego. Co najważniejsze – przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z opracowaniem pomysłu na prace badawcze. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/ ale także w ponad 50 lokalizacjach: instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma tę samą wysokiej jakości propozycję. Potencjał naukowo-badawczy Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: zdrowie, inteligentna i czysta mobilność, transformacja cyfrowa oraz zrównoważona gospodarka i energia. Więcej informacji o Łukasiewiczu na stronie www.lukasiewicz.gov.pl oraz w Raporcie dostępnym pod linkiem: https://lukasiewicz.gov.pl/images/Raport-Lukasiewicza-2019-2020-Nauka-dla-Przyszlosci.pdf

Załączniki

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

przeczytaj również​

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds