Eksperci Łukasiewicza na Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi

KIEDY?

GDZIE?

To były trzy intensywne dni targów, debat i wymiany wiedzy. Za nami Kongres Nowej Mobilności w Łodzi, jedno z najważniejszych wydarzeń w sektorze zeroemisyjnego transportu i nowoczesnych rozwiązań dla mobilności w Europie Środkowej. Udział w nim wzięli eksperci różnych branży, przedsiębiorcy oraz naukowcy i inżynierowie, w tym z Sieci Badawczej Łukasiewicz.

W panelu dotyczącym przyszłości polskiego przemysłu motoryzacyjnego, obok Ministra Nauki Dariusza Wieczorka, udział wziął prezes Łukasiewicza Hubert Cichocki. Podkreślił, że dla tego sektora kluczowe są dwie branże, które znajdują się także wśród podstawowych kompetencji Łukasiewicza, dzięki czemu możemy realnie wesprzeć rozwój automobilności.

Mamy, także wynikające z uwarunkowań historycznych, poważne kompetencje w dziedzinie chemii. Dorobek naszych instytutów w tym obszarze chcemy intensywnie rozwijać i w niego inwestować. Drugi obszar to półprzewodniki. Tę sferę również rozwijamy, zwłaszcza że jest ona ważna także jako element szeroko rozumianego sektora obronnego i transportowego, gdzie zauważamy istotny popyt ze strony uczestników życia gospodarczego.

Podczas panelu podkreślił również znaczenie kierunków strategicznych dla Łukasiewicza, zwłaszcza z perspektywy nowej strategii Sieci. Wskazał m.in. na potrzebę wsparcia projektów badawczych na poziomie technologicznym powyżej piątego, które mają potencjał komercjalizacyjny w nieodległej przyszłości. Przypomniał o uruchomionym programie dotacji celowych, które finansowo wesprą instytuty w realizowaniu prac B+R, aby komercjalizacja mogła zakończyć się  wdrożeniem.

Eksperci z czterech instytutów Łukasiewicza

Części wystawienniczej Kongresu Nowej Mobilności towarzyszyło Sympozjum Naukowo-Techniczne Nowej Mobilności. W panelach dyskusyjnych i wykładach udział wzięli naukowcy z czterech instytutów Łukasiewicza: Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Górnośląskiego Instytutu Technologicznego, Instytutu Lotnictwa oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Zabrali głos w takich tematach, jak choćby: rozwój pojazdów autonomicznych, technologie kosmiczne i lotnicze oraz znaczenie instytutów badawczych dla polskiej gospodarki w świetle zmieniającej się technologii napędowej.

W debacie poświęconej edukacji jako ważnemu czynnikowi w kreowaniu nowych trendów rynkowych głos zabrał Witold Luty, dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.

Dynamiczny rozwój technologii motoryzacyjnych to wielkie wyzwanie dla instytutu. Aby zapewnić wsparcie przedsiębiorcom, powinniśmy stale aktualizować swoje kompetencje i rozszerzać zakres działalności o obszary badawcze dotyczące nowych technologii. To wymaga inwestycji w zakresie infrastruktury badawczej i wyposażenia, ale również wymaga pozyskania specjalistów zdolnych do realizacji procesów B+R oraz badań i testów na potrzeby oceny zgodności wyrobów motoryzacyjnych z wymaganiami w obszarze nowych technologii.

Dyrektor Łukasiewicz – PIMOT podkreślił znaczenie uczelni wyższych w tym temacie i ich wagę dla przyszłości sektora B+R.

Dostrzegam ogromną rolę uczelni, które poprzez aktualizowanie programów kształcenia, a także poprzez zapewnienie wysokiego poziomu i jakości nauczania, powinny dostarczać na rynek pracy specjalistów wyposażonych nie tylko w wiedzę i umiejętności w obszarze technologii klasycznych, ale również w obszarze najnowszych technologii stosowanych w pojazdach.

Łukasiewicz – PIMOT był licznie reprezentowany podczas trzeciego dnia Kongresu. O przyszłości pojazdów autonomicznych i wyzwaniach z tym związanych mówił Patryk Szwajkowski z Grupy Badawczej Nowych Technologii. Prelekcję o bezpieczeństwie baterii i aktualnej współpracy producentów baterii z instytutami badawczymi przedstawił Daniel Sterniczuk, kierownik Laboratorium Elektroniki i Akustyki w Łukasiewicz – PIMOT.

Jakie trendy technologiczne kształtują sektor mobilności lub będą to robić w przyszłości? W panelu dyskutowali o tym Katarzyna Kijania z Grupie Badawczej Nowych Technologii w Motoryzacji oraz Piotr Wieczorek, kierownik Grupy Badawczej Paliw i Biogospodarki.

O wkładzie Łukasiewicz – ILOT w obszar zielonej mobilności powiedział Bartosz Dziugieł, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, Miejskiej Mobilności Powietrznej oraz zintegrowanego transportu.

W dyskusjach o trendach i przyszłości pojazdów elektrycznych w kontekście troski o środowisko udział wzięli także eksperci z Łukasiewicz – GIT: Emil Król, kierownik Grupy Badawczej Układy Sterowania, oraz Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych.

Na innej scenie, w panelu „Battery Reverse Logistics – Are We Ready For This Inverted Supply Chain?”, głos zabrał Witold Statkiewicz, analityk procesów biznesowych z Centrum Transformacji Cyfrowych w Łukasiewicz – PIT. Mówił o tym, że instytut opracowuje oparte na danych kompleksowe rozwiązanie obejmujące cały łańcuch dostaw i wszystkie etapy przetwarzania baterii do samochodów elektrycznych.

 

Sieć Badawcza Łukasiewicz była partnerem strategicznym Kongresu Nowej Mobilności.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

przeczytaj również​

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds