Łukasiewicz – Łódzki Instytut Technologiczny zajął się tematem odpowiedniego dopasowania obuwia dla prawidłowego rozwoju stóp dzieci i dorosłych. Dzięki naszym naukowcom możecie się dowiedzieć jak dopasować obuwie dla najmłodszych i jakich błędów unikać.
Już pierwsze buty dzieci mają ogromny wpływ na formowanie ich stóp. Dlatego w Łukasiewicz – ŁIT ruszamy z kampanią informacyjną: „To krok dla małego człowieka, ale wielki dla dorosłości”.
Buty mają wielkie znaczenie
Dopasowanie odpowiedniego obuwia do małej, stale rosnącej stopy dziecka jest niezwykle ważne. Już pierwsze buty dziecka mają ogromy wpływ na formowanie jego stopy, a źle dobrane obuwie może prowadzić do wielu wad. Doskonale wiedzą o tym naukowcy z Łukasiewicz – Łódzkiego Instytutu Technologicznego, którzy realizują projekt pod nazwą: „Wpływ konstrukcji, materiałów i prawidłowego dopasowania obuwia na zdrowie dzieci i młodzieży”.
Ma on nie tylko wymiar badawczy, ale przede wszystkim edukacyjny i społeczny. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ stopy dzieci są bardzo delikatne i szczególnie podatne na wpływ różnych szkodliwych czynników, takich jak na przykład nieprawidłowe obuwie. Jeśli jest ono źle dopasowane, może być przyczyną zniekształceń i dolegliwości stóp u osób dorosłych.
Stawiamy na zdrowe stopy Polaków. Zaczynamy od edukacji najmłodszych, ale edukujemy też rodziców. Zwracamy uwagę, że właściwy dobór obuwia wpływa na prawidłowe funkcjonowanie stóp oraz właściwą postawę. Projekt realizowany jest w szerokim otoczeniu społeczno-gospodarczym.
dr hab. inż. Katarzyna Ławińska, kierownik projektu
W ramach projektu naukowcy z Łukasiewicz – ŁIT prowadzą na szeroką skalę pomiary antropometryczne stóp dzieci. Za zgodą rodziców przeprowadzane są one między innymi w przedszkolach, szkołach oraz klubach sportowych i akademiach sportu. Następnie rodzice otrzymują skan stóp i rekomendacje, co dalej powinni zrobić, jeżeli faktycznie na bazie tych pomiarów wykryta została jakaś nieprawidłowość.
Projekt jest finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa”.