Silniejszy głos polskiego biznesu i nauki w Brukseli

Czas czytania: 5 min

Premier Mateusz Morawiecki wspólnie z Wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Marošem Šefčovičem otworzyli dziś w Brukseli Business & Science Poland (BSP). To organizacja pracodawców, która ma wesprzeć polski biznes i naukę w skutecznej reprezentacji swoich interesów w procesach legislacyjnych na forum Unii Europejskiej, a także w programowaniu i wydatkowaniu środków unijnych na naukę, badania i rozwój oraz inwestycje.

Działalność lobbingową w Brukseli prowadzi około 12 tys. podmiotów z różnych państw członkowskich. Polskie interesy w UE na początku 2019 roku reprezentowało 221 podmiotów, z których tylko 20 posiadało biuro w Brukseli. Organizacje reprezentujące polskich przedsiębiorców stanowią niespełna 2% podmiotów współpracujących z instytucjami unijnymi w Brukseli. Polska jest siódmą gospodarką w Unii Europejskiej, a pod względem PKB zajmuje ósme miejsce. Jednocześnie wśród państw członkowskich jesteśmy dopiero na dziesiątym miejscu pod względem liczby podmiotów biznesowych prowadzących działalność lobbingową.

To przełomowy moment i jestem przekonany, że w najbliższych kwartałach i w najbliższych latach, dzięki naszej wzmocnionej obecności w Brukseli, polski głos w UE będzie jeszcze lepiej słyszany – mówił premier Mateusz Morawiecki podczas inauguracji brukselskiego centrum Business & Science Poland.

Wzmocnienie głosu polskiego biznesu i nauki

Z analizy przeprowadzonej przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wynika, iż lobbing polskich przedsiębiorstw w Brukseli powinien być jeszcze silniejszy.

– Do tej pory w działaniach polskich podmiotów bardzo często dominował lobbing reaktywny. Niestety są to działania podejmowane na zbyt późnym etapie procesu legislacyjnego. Aby efektywnie zabiegać o swoje interesy i maksymalizować korzyści, konieczne jest podejmowanie działań proaktywnych i włączanie się w proces legislacyjny na możliwie najwcześniejszym etapie. Otwarcie hubu lobbingowego będzie dużym wzmocnieniem instytucjonalnym polskiego biznesu i nauki w Brukseli – zaznaczył Marcin Ociepa, Wiceminister Przedsiębiorczości i Technologii. – Naszemu resortowi bardzo zależało na tym, by uczcić 15-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej konkretną inicjatywą – dodał wiceszef MPiT.

Proces stanowienia prawa w Brukseli jest bardzo dynamiczny i ma na niego wpływ wiele podmiotów (m. in. Komisja Europejska, Parlament Europejski, Rada UE, Komitet Regionów, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Agencje Europejskie, liczne think-tanki oraz organizacje pozarządowe) i decydentów. Często niezbędne jest utrzymywanie bliskich relacji z wszystkimi tymi podmiotami, ponieważ każdy może być potencjalnym partnerem do współpracy i zaprezentowania spójnego stanowiska. Aby być zrozumianym, niektóre kwestie wobec podmiotów unijnych należy prezentować na przykład z poziomu przedsiębiorstwa, a inne z poziomu think-tanków, czy rządu. Warunkiem skutecznego lobbingu, zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego, jest synergia różnych elementów ekosystemu. Konieczne jest zwiększenia liczby polskich lobbystów w Brukseli, podniesienie ich reprezentatywności oraz zwiększenie środków na działalność lobbingową.

– Instytucje UE tworzą około 75% prawa obowiązującego w Polsce. Polska, która jest siódmą gospodarką UE, zajmuje wśród państw członkowskich 10. miejsce pod względem liczby podmiotów biznesowych prowadzących działalność lobbingową, a jeśli wziąć pod uwagę organizacje posiadające na stałe biuro w Brukseli, to zajmujemy dopiero 12 miejsce. – ex aequo z Luksemburgiem. Stawiamy sobie za cel wzmocnienie reprezentacji polskich przedsiębiorców i nauki na forum UE, które powinno być proporcjonalne do wielkości potencjału polskiej gospodarki. Chcemy być pomocni w zrozumieniu procesów programowania agendy, stanowienia prawa w Brukseli i Strasburgu oraz w zabieraniu głosu na forum instytucji UE – mówi Tomasz Chmal, Prezes Zarządu Business & Science Poland. Będziemy uzupełniać się w działaniach zarówno ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, jak i z obecnymi już w Brukseli polskimi podmiotami.

Wsparcie i współpraca

Business & Science Poland będzie zapewniać polskim przedsiębiorcom wsparcie w zakresie uczestnictwa w procesie decyzyjnym i legislacyjnym na forum Unii, pomoc w nawiązaniu relacji z interesariuszami procesów legislacyjnych, decydentami oraz z innymi potencjalnymi partnerami.

Bardzo ważnym partnerem w działaniach BSP jest NCBiR, który będzie wspierał organizację w działaniach kierowanych do podmiotów z sektora nauki. Dzięki tej współpracy polska nauka będzie mogła liczyć na pomoc w pozyskiwaniu finansowania na badania i rozwój.

– Zależy nam, aby DNA przedsiębiorców naturalnie i odruchowo utożsamiało rozwój własnego biznesu właśnie z nauką. Jestem przekonany, że Business and Science Poland pozwoli zwiększyć konkurencyjność polskiego biznesu w skali Europy, ale także wzmocnić świadomość jak wiele i na jak konkurencyjnych warunkach polska nauka może zaoferować firmom globalnym. W Sieci Badawczej Łukasiewicz, trzeciej największej tego typu inicjatywie w Europie, doskonale rozumiemy, że konkurencyjny biznes to innowacje i wdrożenia czerpiące z najnowocześniejszej wiedzy i laboratoriów – podkreślał Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Związek zaprasza do współpracy nie tylko prywatny biznes, ale także zrzeszenia przedsiębiorców, izby handlowe, jednostki naukowe czy inne związki pracodawców. Podstawową pomocą ze strony BSP ma być wsparcie administracyjne i merytoryczne w uzgodnionym zakresie, biuro z zapleczem zapewniającym komfortowe warunki pracy, zaproszenie na wydarzenia o charakterze szkoleniowym, dyskusyjnym i networkingowym czy nawet wirtualny adres firmy. Business & Science Poland ma adres w Brukseli, przy Rue Belliard 40, w dzielnicy, gdzie mieszczą się najważniejsze unijne instytucje.

– Polski głos musi być wyraźnie słyszany na forum europejskim. Potrzebujemy organizacji, która pomoże polskim przedsiębiorcom zadbać o nasze interesy w miejscu, w którym zapadają najważniejsze decyzje legislacyjne bezpośrednio wpływające na ich działalność. Po 15 latach naszej obecności w Unii Europejskiej utworzenie Business & Science Poland wydaje się naturalnym i bardzo potrzebnym krokiem – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.​

Członkami związku są dziś polskie podmioty, które definiują swoje interesy długoterminowo i chcą skutecznie zarządzać ryzykiem regulacyjnym.

Do grona członków BSP należą dziś największe polskie firmy: Orlen, Lotos, PLL LOT, Grupa Azoty, KGHM, PPL Porty Lotnicze, Giełda Papierów Wartościowych, Totalizator Sportowy, Agencja Rozwoju Przemysłu, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Invest Park i Poczta Polska.

Prezesem Zarządu BSP jest Tomasz Chmal, prawnik i czołowy ekspert w dziedzinie spraw regulacyjnych. Był Partnerem w White & Case i został wybrany jednym z wiodących prawników w „Energy & Natural Resources” Chambers Europe i Legal 500 EMEA. Jest byłym dyrektorem w Prokuratorii Generalnej RP i byłym członkiem zarządu Instytutu Sobieskiego. Prezes Chmal jest także przedsiębiorcą i współzałożycielem firmy chemicznej. Wiceprezesem Zarządu BSP został Piotr Dytko, który wcześniej kierował jednostkami służby zdrowia oraz firmami badawczo-rozwojowymi takimi jak główny ośrodek badawczy grupy kapitałowej KGHM – KGHM Cuprum. Był także prezesem zarządu Polskiego Centrum Rozwoju Technologii PORT.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

przeczytaj również​

    KLAUZULA INFORMACYJNA DLA KANDYDATÓW DO PRACY


    Wersja 1

    Stosownie do postanowień art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE realizujemy obowiązek informacyjny

    Informujemy, że użyte w niniejszej klauzuli informacyjnej skróty oznaczają:

    1. Dane osobowe/dane - oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej;

    2. Odbiorca danych – oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe, niezależnie od tego, czy jest stroną trzecią. Organy publiczne, które mogą otrzymywać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania zgodnie z prawem powszechnie obowiązującym, nie są jednak uznawane za odbiorców - przetwarzanie tych danych przez te organy publiczne musi być zgodne z przepisami
    o ochronie danych mającymi zastosowanie stosownie do celów przetwarzania; przy czym przez sformułowanie, „strona trzecia” rozumie się osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub podmiot inny niż osoba, której dane dotyczą, administrator, podmiot przetwarzający czy osoby, które – z upoważnienia Administratora lub podmiotu przetwarzającego – mogą przetwarzać dane osobowe.

    3. Przetwarzanie - oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;

    4. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;

    5. Zgoda osoby, której dane dotyczą – oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

    Zasady przekazania danych osobowych:

    1) nie masz obowiązku uczestniczyć w procesie rekrutacyjnym oraz w procesie oceny kwalifikacji i możliwości zaoferowania zatrudnienia w jednostek Sieci Badawczej Łukasiewicz

    2) niepodanie danych, niezłożenie lub nieuzupełnienie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkować będzie wykluczeniem z ww. procesu (aplikacja nie będzie rozpatrywana).

    1. Informacje o Administratorze Danych Osobowych i Inspektorze Ochrony Danych

    Administratorem Danych Osobowych jest Centrum Łukasiewicz, ul. Puławska 469, 02-844 Warszawa,
    e-mail: kontakt@lukasiewicz.gov.pl.

    Centrum Łukasiewicz wyznaczyło Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W sprawie gromadzenia, przetwarzania
    i ochrony danych można kontaktować się pod adresem: ul. Puławska 469, 02-844 Warszawa, e-mail: dane.osobowe@lukasiewicz.gov.pl.

    2. Informacje o pobieranych/gromadzonych danych:

    1) Cel przetwarzania:

    a) przeprowadzenie rekrutacji, w tym nawiązanie kontaktu na etapie prowadzenia tego procesu oraz nawiązanie stosunku pracy w przypadku pozytywnego jej zakończenia, a także archiwizacja dokumentów po przeprowadzeniu rekrutacji zgodnie z wymogami prawa powszechnie obowiązującego;

    b) przeprowadzenie oceny kwalifikacji i możliwości zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz nawiązanie kontaktu, po pozytywnym zakończeniu procesu przez wskazaną jednostkę Sieci Badawczej Łukasiewicz.

    2) Podstawą przetwarzania danych osobowych jest:

    a) art. 6 ust. 1 lit. a RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO;

    b) art. 6 ust. 1 lit. b RODO;

    c) art. 22(1) Kodeksu pracy oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
    w zw. z art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

    Wyjaśniamy, że nie aplikujesz na ogłoszony nabór na określone stanowisko pracy, a zgłaszasz swoją kandydaturę do potencjalnego zatrudniania w jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Tym samym, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzania danych osobowych w przyszłych procesach rekrutacji.

    Informacje o wymogu podania danych: Podanie danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 22(1) Kodeksu pracy (m.in. imię, nazwisko, dane kontaktowe, wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, wymagania do zatrudnienia) jest dobrowolne, jednak niezbędne, aby uczestniczyć w procesie rekrutacji i oceny kwalifikacji
    i możliwości zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podanie innych danych w zakresie nieokreślonym przepisami prawa, zostanie potraktowane jako zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Wyrażenie zgody w tym przypadku jest dobrowolne, a zgodę tak wyrażoną można odwołać w dowolnym czasie. Jeżeli podane dane będą obejmowały szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO[1], konieczna będzie wyraźna zgoda na ich przetwarzanie, która może zostać odwołana w dowolnym czasie. Zgodę należy w takim przypadku przekazać do Centrum Łukasiewicz wraz z dokumentami rekrutacyjnymi. Proponowana treść zgody na przetwarzanie danych osobowych - ,,Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust 1 RODO na potrzeby rekrutacji prowadzonej przez Centrum Łukasiewicz i ewentualnie zawarcia umowy o pracę zgodnie z wymogami RODO”.

    Kategorie odnośnych danych osobowych: kandydaci do pracy. Źródło pochodzenia danych osobowych: dane zostały przekazane przez osoby, których dane są przetwarzane (podmiot danych).

    3) Informacja o zawarciu umowy powierzenia przetwarzania: Centrum Łukasiewicz może zawrzeć umowy powierzenia w zakresie:

    a) osoby/podmioty trzecie, które zaangażowane są w proces rekrutacyjny,

    b) dostawcom usług zaopatrujących Centrum Łukasiewicz w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne zapewniające sprawne zarządzanie (w szczególności dostawcom usług teleinformatycznych, dostawcom sprzętu, firmom kurierskim i pocztowym).

    4) Informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją: uprawnione organy kontroli.

    5) Informacje o zamiarze przekazania danych osobowych odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję Europejską odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO: Informacje o zamiarze przekazania danych osobowych odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję Europejską odpowiedniego stopnia ochrony lub
    w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO: Administrator Danych Osobowych korzysta z Microsoft Office 365, co może spowodować przekazanie Państwa danych osobowych do państwa trzeciego. Regulamin korzystania z Usług Online w zakresie MS Office 365 oraz zobowiązania w odniesieniu do przetwarzania i zabezpieczania danych użytkownika oraz danych osobowych przez usługi online określa dokumentacja Microsoft, w tym w szczególności:

    a) oświadczenie o ochronie prywatności - https://privacy.microsoft.com/pl-pl/privacystatement;

    b) umowa dotycząca usług Microsoft (Microsoft Services Agreement, MSA) - https://www.microsoft.com/pl-pl/servicesagreement/.

    W ramach usług Microsoft Office, dane wprowadzone do Microsoft Office 365 będą przetwarzane i przechowywane w określonej lokalizacji geograficznej. Zgodnie z funkcjonalnością usług Microsoft Office w dostępnym panelu administracyjnym w „Profilu Organizacji”, wskazano iż dane przetwarzane są na terenie Unii Europejskiej.

    Microsoft zobowiązuje się do przestrzegania przepisów prawa dotyczących świadczenia Usług Online, które dotyczą ogółu dostawców informatycznych.

    Microsoft realizuje coroczne audyty Usług Online, obejmujące audyty zabezpieczeń komputerów, środowiska informatycznego i fizycznych Centrów Danych, nadzorowany i upoważnione przez niego firmy trzecie, łącznie
    z prawem których szczegóły można znaleźć pod adresem https://www.microsoft.com/pl-pl/trust-center/privacy?docid=27.

    6) Okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu:

    a) dane osobowe są przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy;

    b) dokumenty są niszczone w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia ich przekazania do Centrum Łukasiewicz; ze zniszczenia ww. dokumentów sporządzany będzie protokół, w którym będą wskazani kandydaci ubiegający się o pracę (imię i nazwisko oraz inna dodatkowa dana identyfikująca kandydata, np. data urodzenia, adres e-mail), data zniszczenia dokumentów i podpisy osób uczestniczących w zniszczeniu dokumentów; ww. dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu dowodowym i w celu rozliczalności przetwarzania danych osobowych;

    c) dane osoby zatrudnionej w wyniku rekrutacji w Centrum Łukasiewicz przechowywane są zgodnie z wymogami przepisów prawa powszechnie obowiązującego w zakresie przechowywania akt osobowych; dane osoby zakwalifikowanej do zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz są przekazywane do tych jednostek, które w tym zakresie będą prowadziły proces rekrutacji (a dokumenty te w Centrum Łukasiewicz są niszczone, na zasadach wskazanych w lit. b);

    d) dokumenty (w tym ewidencję osób uczestniczących w danym procesie rekrutacji, która zawiera następujące dane osobowe: imię i nazwisko kandydata, adres e-mail, numer telefonu, miasto zamieszkania) związane z rekrutacją, z wyjątkiem aplikacji kandydatów, przechowywane są przez okres 2 lat.

    7) Informacja o profilowaniu (przez profilowanie rozumie się dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się): nie dotyczy.

    3. Pouczenie o prawach osoby, której dane są przetwarzane:

    1) Posiada Pani/Pan prawo:

    a) dostępu do swoich danych osobowych,

    b) sprostowania swoich danych osobowych,

    c) usunięcia swoich danych osobowych,

    d) ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych,

    e) cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych poprzez złożenie/przesłanie pisma na adres: Centrum Łukasiewicz, ul. Poleczki 19, 02-822 Warszawa, e-mail: dane.osobowe@lukasiewicz.gov.pl – jeżeli uprzednio wyrazili Państwo taką zgodę i przetwarzanie dotyczących Państwa danych odbywa się na jej podstawie,

    f) przenoszenia swoich danych osobowych,

    g) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych z przyczyn związanych z szczególną Państwa sytuacją zgodnie z art. 21 RODO.

    2) Osobie, której dane są przetwarzane przysługuje prawo do złożenia skargi związanej z przetwarzaniem jej danych osobowych przez Administratora Danych Osobowych lub podmiot/organizację, której dane osobowe zostały przekazane do: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 531 03 00, fax. 22 531 03 01, https://uodo.gov.pl/pl/p/kontakt.

    Informujemy, że nasza siedziba objęta jest monitoringiem wizyjnym.

    [1] Art. 9 RODO

    ust. 1 - Zabrania się przetwarzania danych osobowych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby;

    ust. 2 - Ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

    a) osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1;

    b) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;

    This will close in 0 seconds

    x

    This will close in 0 seconds