Inżynierowie Łukasiewicz – Instytutu Technologii Eksploatacji z Radomia opracowali automat vendingowy do samoobsługowej sprzedaży jednorazowej odzieży ochronnej lub innych, podobnych produktów. Ten projekt to efekt Wyzwania rzuconego Łukasiewiczowi przez firmę Biovalley.
Pandemia koronawirusa udowodniła nam wszystkim jak istotna jest ochrona przed patogenami, zwłaszcza w okresach nasilonego narażenia epidemicznego. To szczególne wyzwanie dla obszaru ochrony zdrowia. Dlatego inżynierowie z Łukasiewicz – ITeE opracowali rozwiązanie, które poprawi bezpieczeństwo w takich miejscach jak szpitale, przychodnie, a nawet gabinety kosmetyczne. To właśnie tam właściwa dystrybucja jednorazowej odzieży ochronnej ma szczególne znaczenie.
Wyzwania i rozwiązania
W okresach nasilonej transmisji patogenów, takich jak sezonowe nasilenie zachorowań na grypę czy pandemia wirusa SARS CoV-2, sprzyja to wzmożonemu rozprzestrzenianiu czynników chorobotwórczych. Ale w okresach braku zagrożeń epidemicznych na tak duża skalę, jak zagrożenie covidem, placówki medyczne także są miejscami, w których patogeny są obecne. Stąd konieczność stosowania środków i działań zabezpieczających przed ich niekontrolowanym przenoszeniem.
Powszechnie stosowany jest np. obowiązek stosowania obuwia ochronnego ułatwiającego zachowanie czystości. Coraz częściej jednak wymagane jest także zakładanie jednorazowych fartuchów ochronnych, szczególnie przez osoby odwiedzające chorych lub czasowo przebywające w szpitalach. To z kolei wymusiło konieczność zorganizowania sprawnego systemu wydawania tych produktów. Najlepszym sposobem jest, sprawdzona już w przypadku obuwia ochronnego, samoobsługowa sprzedaż z wykorzystaniem tzw. automatów vendingowych.
Koncepcja i sposób działania opracowanego przez Łukasiewicza automatu vendingowego powstały na zamówienie firmy Biovalley, producenta i dostawcy środków ochrony. Wyzwań było kilka. Po pierwsze nietypowy jak na tego typu maszyny stosunek objętości automatu do liczby zmagazynowanych w nim opakowań z odzieżą. Mniejszy automat, przeznaczony do wydawania jednego typu towaru, to mniejsze koszty produkcji oraz koszty stałe pobierane przez właściciela miejsca użytkowania.
Po drugie nasi inżynierowie musieli zmierzyć się z systemem zasilania. Zdecydowano o zastosowaniu wymiennych akumulatorów, które pozwalają na uniknięcie uciążliwych finansowo i formalnie rozliczeń w miejscu użytkowania. Jednocześnie zapewniono odpowiedni bilans energetyczny urządzenia, gwarantujący spójność terminu wymiany akumulatorów z terminem uzupełnienia stanu fartuchów w automacie.
Co więcej, automat wyposażono w rozwiązanie służące do zbierania zużytej odzieży i opakowań. To ważny i unikalny aspekt funkcjonowania urządzenia, wspierający gospodarkę o obiegu zamkniętym. Maszyna wydaje jeden typ towaru, co stwarza także możliwość obsługi z ograniczonym do minimum kontaktem z urządzeniem. Użytkownik płaci zbliżeniowo kartą płatniczą lub smartfonem z NFC i odbiera z otwartego pojemnika wydany fartuch. Sprzyja to ograniczeniu transmisji drobnoustrojów oraz ułatwia korzystanie z urządzenia.
Jedno rozwiązanie, wiele korzyści
Fartuchy pakowane są w standardowe, choć minimalistyczne opakowania, ułatwiające ich zautomatyzowaną dystrybucję. Mogą być dostępne w automacie zlokalizowanym przy wejściu do placówki. Po uiszczeniu odpowiedniej opłaty, fartuch wydawany jest za pomocą ręcznie uruchamianego mechanizmu.
Nasze rozwiązanie ma wiele zalet. Do najważniejszych należy jego autonomiczność uzyskana dzięki zasilaniu z własnego akumulatora. Dotyczy to zarówno mechanizmów realizujących automatycznie wydawanie kupowanej odzieży, jak i terminala obsługującego płatność bezgotówkową. Dzięki temu automat funkcjonuje niezależnie od zasilania z sieci elektrycznej, również w przypadku jej awarii.
Uzyskaliśmy także dużą pojemność względną urządzenia liczoną jako objętość zmagazynowanych produktów i objętość urządzenia. W przypadku naszego rozwiązania wynosi ona co najmniej 0,2 (20%), podczas gdy typowe automaty vendingowe posiadają pojemność względną ok. 10%. Kolejną zaletą jest mała masa urządzenia, która wynosi 110 kg i jest dwukrotnie mniejsza od typowego rozwiązania. Automat opracowany przez Łukasiewicza posiada również funkcję identyfikacji i automatycznego, zdalnego powiadamiania (np. poprzez SMS) o minimalnym zapasie lub o braku wyrobów do sprzedaży w magazynku oraz o stanie naładowania akumulatora.
Rozwiązanie samoobsługowej sprzedaży jednorazowej odzieży ochronnej niesie za sobą nie tylko korzyści związane z minimalnym opakowaniem i właściwą dystrybucją. To także element zachowania czystości, odpowiedniej higieny, ale także ograniczenie pracy i obowiązków osób trzecich, które w tym samym czasie mogą skutecznie działać na rzecz danej placówki ochrony zdrowia w innych obszarach. Automaty vendingowe to bowiem oszczędność miejsca i czasu, pod warunkiem, że procesy związane z obsługą tych urządzeń (np. uzupełnianiem asortymentu) są niezachwiane i odpowiednio prowadzone.