Odnowa kolei jednym ze strategicznych celów UE

Czas czytania: 2 min

Rozwój kolei jest jednym z kluczowych unijnych narzędzi do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Nikt już nie ma wątpliwości, że nadchodzi odnowa europejskiej kolei. W celu wspierania transformacji systemu kolejowego UE powołano Europe’s Rail Joint Undertaking. W ten sposób planuje się wspierać działania badawczo–rozwojowe, w które już teraz zaangażowana jest Sieć Badawcza Łukasiewicz.

Polska kolej w ostatnich latach odżyła. Inwestycje w infrastrukturę i tabor przyniosły efekt w postaci wzrostu przewozów pasażerskich. Trochę gorzej wygląda to w transporcie towarów. Jednak mimo tych zmian polski transport kolejowy wciąż jest niestety na szarym końcu, jeśli chodzi o korzystanie z kolei pasażerskiej w Unii Europejskiej. Jak wskazuje Bartosz Jakubowski, ekspert ds. transportu i autor podcastu „Węzeł Przesiadkowy”: „Przeciętny Polak odbywał w 2018 r. zaledwie 8,2 podróży kolejowych rocznie. Niższe wyniki notują tylko kraje bałkańskie oraz Grecja, Litwa i Estonia. Na Słowacji przeciętny obywatel odbywa rocznie ponad 14 podróży pociągiem, Czech prawie 18, a Niemiec prawie 35”.

Choć więc liczba pasażerów kolei w ostatnich latach rośnie, to wzrost ten jest jednak dużo wolniejszy niż przyrost natężenia ruchu drogowego. Ostatnie decyzje na poziomie unijnym pokazują, że wkrótce ma się to skończyć – według planów najbliższa dekada ma być renesansem przewozów kolejowych w całej Europie. A przy okazji może być czasem przełomowych technologii, które ułatwią życie pasażerów oraz usprawnią transport kolejowy.

Największe wyzwania europejskiej kolei

Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., pakiet „Fit for 55” wyznacza ambitne, średnioterminowe cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, a „Dekada cyfrowa” wyznacza drogę do uczynienia Europy liderem w dziedzinie cyfryzacji i automatyzacji. To tylko najważniejsze dokumenty strategiczne UE. Jeszcze ciekawiej jest w strategiach sektorowych – w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności przedstawiono kierunki działań w zakresie cyfryzacji i ekologizacji sektora transportu kolejowego, a w strategii przemysłowej wskazano wprost, że zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy uzależnione jest od rozwoju przemysłu kolejowego.

Powyższe cele UE pokazują, jak ważna w najbliższej dekadzie jest transformacja tego sektora. Europejska kolei musi zwiększyć swoją zdolność do przewozu osób i towarów, umożliwić wzrost wykorzystania transportu kolejowego oraz ograniczać emisję gazów cieplarnianych.

Aby to się udało, konieczne jest uporanie się z szeregiem wyzwań. Wśród najważniejszych są zmieniające się wymagania klientów, które wymuszają na kolei większą niż w przeszłości elastyczność. Stąd trend do liberalizacji przewozów (w efekcie czego pojawiają się prywatni przewoźnicy realizujący przewozy komercyjne) oraz renesans nocnych przewozów międzypaństwowych.

Europejska kolej jest często droższa w porównaniu z innymi środkami transportu. Aby być bardziej konkurencyjnym i wspierać przyszłe zwiększone wykorzystanie, kolej musi dostarczać bardziej opłacalne rozwiązania i usługi niż obecnie. Jednym z kluczowym wyzwań jest tutaj modernizacja przestarzałych systemów. Narzędzia systemu kolejowego są zamawiane przy założeniu bardzo długiego cyklu życia i opierają się na podejściach krajowych, co utrudnia szybką i interoperacyjną współpracę na terenie całej UE. Doświadczył tego każdy podróżujący pociągiem z Polski do Budapesztu czy Wiednia.

Kluczowym wyzwaniem dla kolei są oczywiście konsekwencje zmian klimatu. Kolej jest najbardziej zrównoważonym środkiem transportu, a mocniejsze wykorzystanie kolei jest niezbędne do realizacji europejskich celów w zakresie klimatu. Żeby to było możliwe, infrastruktura kolejowa musi być odporna na zmiany klimatu.

Nie mniej istotna jest współpraca z innymi środkami transportu: sieci kolejowe i związane z nimi usługi w niektórych kontekstach dobrze łączą się z innymi środkami transportu. Należy jednak poprawić tę integrację, aby lepiej zaspokajać potrzeby klientów i uczynić kolej centralnym elementem przyszłej mobilności oraz ogólnie bardziej atrakcyjnym środkiem transportu. W Polsce wyrazem tej idei jest Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

Sektor kolejowy jest centralnym punktem transformacji gospodarczej UE. Można być pewnym, że w najbliższych latach w tym obszarze nie zabraknie środków finansowych – zarówno na bezpośrednie inwestycje infrastrukturalne, ale też na finansowanie badań oraz innowacyjnych rozwiązań usprawniających kolej.

Wkład Łukasiewicza w partnerstwo Europe’s Rail JU

Inicjatywa Europe’s Rail Joint Undertaking (EU – Rail) powstała w ramach perspektywy finansowej Horyzont Europa. Jej celem jest wyznaczanie kierunku rozwoju prac badawczo-rozwojowych, służących modernizacji transportu kolejowego oraz zwiększeniu jego konkurencyjności.

W styczniu zainaugurowano powołane w ramach EU–Rail konsorcjum badawczo-rozwojowe 17 podmiotów z Polski. Powstałe konsorcjum do 2031 r. planuje dokonać gruntownej zmiany usług kolejowych w kierunku uczynienia ich energooszczędnymi, przyjaznymi użytkownikowi i środowisku naturalnemu. W konsorcjum poza PKP S.A. oraz naszymi instytutami znaleźli się najważniejsi przedstawiciele branży kolejowej, w tym m.in. CPK, Instytut Kolejnictwa, Łódzka Kolej Aglomeracyjna czy też PKP Energetyka S.A.

Sebastian Wydra, dyrektor Łukasiewicz – IEL

W ramach działań krajowych PKP S.A. podpisało umowę konsorcjum z 16 podmiotami, w tym 4 instytutami Łukasiewicza, które w ten sposób stały się uczestnikami Europe’s Rail JU. Cały proces uzgodnień, mapowanie kompetencji konsorcjantów, tworzenie koncepcji projektów, definiowanie celów do osiągnięcia oraz negocjacje treści umów trwały 2 lata. W ten sposób wspólnie z Łukasiewicz – EMAG, Łukasiewicz – PIT oraz Łukasiewicz – WIT rozpoczęliśmy realizację wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w ramach partnerstwa. Podczas uzgodnieniowych spotkań roboczych Łukasiewicz – IEL wybrany został liderem merytorycznym obszaru FA4 –A suistainable and green station.

W ramach tej części konsorcjum – po zrealizowaniu zaplanowanych trzech projektów – powstanie m.in. nowa, wzorcowa stacja kolejowa oraz zostanie wypracowany standard tankowania lokomotyw wodorowych w Europie. Pierwszym krokiem, realizowanym przez Łukasiewicz – IEL, jest opracowanie mechanicznego i komunikacyjnego rozwiązania dla interoperacyjnej stacji tankowania wodoru. Niezależnym zadaniem jest stworzenie wytycznych do zaprojektowania modułowej stacji kolejowej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii zarządzania energią.

Wykorzystać szansę

Zeszłoroczne wakacje były momentem próby dla europejskiej kolei. Tanie i zintegrowane bilety były hitem sprzedażowym, a liczba pasażerów znacznie skoczyła, wystawiając na próbę wydolność przewoźników. Egzamin wypadł pomyślnie, ale potrzebna jest wytrwała praca urzędników oraz kolejarzy, aby wyjątkowy zeszły rok nie był jednorazowym wybrykiem, ale trwałym trendem stawiającym kolej jako podstawowy środek transportu dla milionów Europejczyków.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

przeczytaj również​

    KLAUZULA INFORMACYJNA DLA KANDYDATÓW DO PRACY


    Wersja 1

    Stosownie do postanowień art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE realizujemy obowiązek informacyjny

    Informujemy, że użyte w niniejszej klauzuli informacyjnej skróty oznaczają:

    1. Dane osobowe/dane - oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej;

    2. Odbiorca danych – oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe, niezależnie od tego, czy jest stroną trzecią. Organy publiczne, które mogą otrzymywać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania zgodnie z prawem powszechnie obowiązującym, nie są jednak uznawane za odbiorców - przetwarzanie tych danych przez te organy publiczne musi być zgodne z przepisami
    o ochronie danych mającymi zastosowanie stosownie do celów przetwarzania; przy czym przez sformułowanie, „strona trzecia” rozumie się osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub podmiot inny niż osoba, której dane dotyczą, administrator, podmiot przetwarzający czy osoby, które – z upoważnienia Administratora lub podmiotu przetwarzającego – mogą przetwarzać dane osobowe.

    3. Przetwarzanie - oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;

    4. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;

    5. Zgoda osoby, której dane dotyczą – oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

    Zasady przekazania danych osobowych:

    1) nie masz obowiązku uczestniczyć w procesie rekrutacyjnym oraz w procesie oceny kwalifikacji i możliwości zaoferowania zatrudnienia w jednostek Sieci Badawczej Łukasiewicz

    2) niepodanie danych, niezłożenie lub nieuzupełnienie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkować będzie wykluczeniem z ww. procesu (aplikacja nie będzie rozpatrywana).

    1. Informacje o Administratorze Danych Osobowych i Inspektorze Ochrony Danych

    Administratorem Danych Osobowych jest Centrum Łukasiewicz, ul. Puławska 469, 02-844 Warszawa,
    e-mail: kontakt@lukasiewicz.gov.pl.

    Centrum Łukasiewicz wyznaczyło Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W sprawie gromadzenia, przetwarzania
    i ochrony danych można kontaktować się pod adresem: ul. Puławska 469, 02-844 Warszawa, e-mail: dane.osobowe@lukasiewicz.gov.pl.

    2. Informacje o pobieranych/gromadzonych danych:

    1) Cel przetwarzania:

    a) przeprowadzenie rekrutacji, w tym nawiązanie kontaktu na etapie prowadzenia tego procesu oraz nawiązanie stosunku pracy w przypadku pozytywnego jej zakończenia, a także archiwizacja dokumentów po przeprowadzeniu rekrutacji zgodnie z wymogami prawa powszechnie obowiązującego;

    b) przeprowadzenie oceny kwalifikacji i możliwości zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz nawiązanie kontaktu, po pozytywnym zakończeniu procesu przez wskazaną jednostkę Sieci Badawczej Łukasiewicz.

    2) Podstawą przetwarzania danych osobowych jest:

    a) art. 6 ust. 1 lit. a RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO;

    b) art. 6 ust. 1 lit. b RODO;

    c) art. 22(1) Kodeksu pracy oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
    w zw. z art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

    Wyjaśniamy, że nie aplikujesz na ogłoszony nabór na określone stanowisko pracy, a zgłaszasz swoją kandydaturę do potencjalnego zatrudniania w jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Tym samym, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzania danych osobowych w przyszłych procesach rekrutacji.

    Informacje o wymogu podania danych: Podanie danych osobowych w zakresie wynikającym z art. 22(1) Kodeksu pracy (m.in. imię, nazwisko, dane kontaktowe, wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, wymagania do zatrudnienia) jest dobrowolne, jednak niezbędne, aby uczestniczyć w procesie rekrutacji i oceny kwalifikacji
    i możliwości zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podanie innych danych w zakresie nieokreślonym przepisami prawa, zostanie potraktowane jako zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Wyrażenie zgody w tym przypadku jest dobrowolne, a zgodę tak wyrażoną można odwołać w dowolnym czasie. Jeżeli podane dane będą obejmowały szczególne kategorie danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO[1], konieczna będzie wyraźna zgoda na ich przetwarzanie, która może zostać odwołana w dowolnym czasie. Zgodę należy w takim przypadku przekazać do Centrum Łukasiewicz wraz z dokumentami rekrutacyjnymi. Proponowana treść zgody na przetwarzanie danych osobowych - ,,Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust 1 RODO na potrzeby rekrutacji prowadzonej przez Centrum Łukasiewicz i ewentualnie zawarcia umowy o pracę zgodnie z wymogami RODO”.

    Kategorie odnośnych danych osobowych: kandydaci do pracy. Źródło pochodzenia danych osobowych: dane zostały przekazane przez osoby, których dane są przetwarzane (podmiot danych).

    3) Informacja o zawarciu umowy powierzenia przetwarzania: Centrum Łukasiewicz może zawrzeć umowy powierzenia w zakresie:

    a) osoby/podmioty trzecie, które zaangażowane są w proces rekrutacyjny,

    b) dostawcom usług zaopatrujących Centrum Łukasiewicz w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne zapewniające sprawne zarządzanie (w szczególności dostawcom usług teleinformatycznych, dostawcom sprzętu, firmom kurierskim i pocztowym).

    4) Informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją: uprawnione organy kontroli.

    5) Informacje o zamiarze przekazania danych osobowych odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję Europejską odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO: Informacje o zamiarze przekazania danych osobowych odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję Europejską odpowiedniego stopnia ochrony lub
    w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO: Administrator Danych Osobowych korzysta z Microsoft Office 365, co może spowodować przekazanie Państwa danych osobowych do państwa trzeciego. Regulamin korzystania z Usług Online w zakresie MS Office 365 oraz zobowiązania w odniesieniu do przetwarzania i zabezpieczania danych użytkownika oraz danych osobowych przez usługi online określa dokumentacja Microsoft, w tym w szczególności:

    a) oświadczenie o ochronie prywatności - https://privacy.microsoft.com/pl-pl/privacystatement;

    b) umowa dotycząca usług Microsoft (Microsoft Services Agreement, MSA) - https://www.microsoft.com/pl-pl/servicesagreement/.

    W ramach usług Microsoft Office, dane wprowadzone do Microsoft Office 365 będą przetwarzane i przechowywane w określonej lokalizacji geograficznej. Zgodnie z funkcjonalnością usług Microsoft Office w dostępnym panelu administracyjnym w „Profilu Organizacji”, wskazano iż dane przetwarzane są na terenie Unii Europejskiej.

    Microsoft zobowiązuje się do przestrzegania przepisów prawa dotyczących świadczenia Usług Online, które dotyczą ogółu dostawców informatycznych.

    Microsoft realizuje coroczne audyty Usług Online, obejmujące audyty zabezpieczeń komputerów, środowiska informatycznego i fizycznych Centrów Danych, nadzorowany i upoważnione przez niego firmy trzecie, łącznie
    z prawem których szczegóły można znaleźć pod adresem https://www.microsoft.com/pl-pl/trust-center/privacy?docid=27.

    6) Okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu:

    a) dane osobowe są przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy;

    b) dokumenty są niszczone w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia ich przekazania do Centrum Łukasiewicz; ze zniszczenia ww. dokumentów sporządzany będzie protokół, w którym będą wskazani kandydaci ubiegający się o pracę (imię i nazwisko oraz inna dodatkowa dana identyfikująca kandydata, np. data urodzenia, adres e-mail), data zniszczenia dokumentów i podpisy osób uczestniczących w zniszczeniu dokumentów; ww. dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu dowodowym i w celu rozliczalności przetwarzania danych osobowych;

    c) dane osoby zatrudnionej w wyniku rekrutacji w Centrum Łukasiewicz przechowywane są zgodnie z wymogami przepisów prawa powszechnie obowiązującego w zakresie przechowywania akt osobowych; dane osoby zakwalifikowanej do zatrudnienia w innych jednostkach Sieci Badawczej Łukasiewicz są przekazywane do tych jednostek, które w tym zakresie będą prowadziły proces rekrutacji (a dokumenty te w Centrum Łukasiewicz są niszczone, na zasadach wskazanych w lit. b);

    d) dokumenty (w tym ewidencję osób uczestniczących w danym procesie rekrutacji, która zawiera następujące dane osobowe: imię i nazwisko kandydata, adres e-mail, numer telefonu, miasto zamieszkania) związane z rekrutacją, z wyjątkiem aplikacji kandydatów, przechowywane są przez okres 2 lat.

    7) Informacja o profilowaniu (przez profilowanie rozumie się dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się): nie dotyczy.

    3. Pouczenie o prawach osoby, której dane są przetwarzane:

    1) Posiada Pani/Pan prawo:

    a) dostępu do swoich danych osobowych,

    b) sprostowania swoich danych osobowych,

    c) usunięcia swoich danych osobowych,

    d) ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych,

    e) cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych poprzez złożenie/przesłanie pisma na adres: Centrum Łukasiewicz, ul. Poleczki 19, 02-822 Warszawa, e-mail: dane.osobowe@lukasiewicz.gov.pl – jeżeli uprzednio wyrazili Państwo taką zgodę i przetwarzanie dotyczących Państwa danych odbywa się na jej podstawie,

    f) przenoszenia swoich danych osobowych,

    g) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych z przyczyn związanych z szczególną Państwa sytuacją zgodnie z art. 21 RODO.

    2) Osobie, której dane są przetwarzane przysługuje prawo do złożenia skargi związanej z przetwarzaniem jej danych osobowych przez Administratora Danych Osobowych lub podmiot/organizację, której dane osobowe zostały przekazane do: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 531 03 00, fax. 22 531 03 01, https://uodo.gov.pl/pl/p/kontakt.

    Informujemy, że nasza siedziba objęta jest monitoringiem wizyjnym.

    [1] Art. 9 RODO

    ust. 1 - Zabrania się przetwarzania danych osobowych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby;

    ust. 2 - Ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

    a) osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1;

    b) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;

    This will close in 0 seconds

    x

    This will close in 0 seconds