Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego opracowali prototyp inteligentnej zatoki parkingowej oraz aplikację pozwalającą na wyszukanie i rezerwowanie wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. Przetestowali ją już w Kaliszu, a zdobyte doświadczenia będzie można zastosować w miastach całej Unii Europejskiej.
Poznańscy badacze przeprowadzili pilotaż obejmujący samochody dostawcze w Kaliszu. Testy trwały kilka miesięcy, a zakończone zostały badaniami ankietowymi przeprowadzonymi wśród kierowców oraz właścicieli sklepów i restauracji. Aż 66 proc. respondentów przyznało, że aplikacja stwarza potencjał do skracania czasu dostawy oraz umożliwia redukcję zatłoczenia na ulicach. Prawie jedna czwarta osób zwracała uwagę na możliwy wzrost bezpieczeństwa na drogach.
W wyznaczonych zatokach parkingowych zamontowano specjalne czujniki, które przesyłały dane o ich zajętości. W aplikacji kierowcy mogli sprawdzić, czy dane miejsce jest wolne, a jeśli tak – zarezerwować je dla siebie.
Z aplikacji mogą też docelowo korzystać służby miejskie, np. aby sprawdzić, czy dany pojazd dostawczy zajmuje wskazaną zatokę zgodnie z rezerwacją. Można ją też rozbudować o możliwość płatności za parkowanie. Przy odpowiedniej infrastrukturze (sensory przy każdym miejscu parkingowym) aplikacja może działać w całej strefie parkowania i obejmować też samochody osobowe. Wtedy jeszcze przed włączeniem silnika można by zarezerwować sobie wolne miejsce parkingowe, opłacić je i wyjechać, nie przejmując się tym, że trzeba będzie tracić czas i paliwo na szukanie wolnego miejsca. Zarządcom dróg aplikacja dostarczałaby kompletnych danych na temat obłożenia miejsc parkingowych w różnych rejonach miast.
Aplikacja powstała w ramach projektu SPROUT – Sustainable Policy RespOnse to Urban mobility Transition realizowanego w 15 państwach. W Polsce partnerami są Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Miasto Kalisz oraz Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości.
W ramach tego projektu badano, jak zmienia się mobilność w europejskich miastach i jak na nią mogą wpłynąć nowe technologie, zmiany społeczne, demograficzne czy klimatyczne. W pięciu miastach – Budapeszcie, Kaliszu, Padwie, Walencji i Tel Awiwie – testowano nowe rozwiązania. Oprócz aplikacji były to np. parkingi rowerowe z kontrolą dostępu czy umiejscowienie punktów odbioru przesyłek.
Ważnym elementem były warsztaty z przedstawicielami różnych grup społecznych i biznesowych miasta, którzy mieli sobie wyobrazić, jak zmieni się Kalisz do 2030 roku – zgodnie z ideą, że dobrym początkiem efektywnego budowania strategii zmian w przyszłości jest rozmowa i rozpoznanie potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców.
Inteligentna zatoka parkingowa była także testowo wdrożona w Poznaniu na przełomie 2020 i 2021 roku w ramach inicjatywy EIT Urban Mobility.